Tiedotteet

13.12.2023

Kilpailukutsu – Notice of Race – on julkaistu

NoR on julkaistu kisojen virallisella ilmoitustaululla, manage2sail.com: International Europe Class World Championship 2024 & open week manage2sail

 

8.7.2023

Purjehduksen Europe Class MM-kisat 2024 Hankoon – pääyhteistyökumppanina Škoda

Suomi on saanut järjestettäväkseen Europe Class MM-kisat Hangossa kesällä 2024. Järjestelyistä vastaavat Hangö Segelförening (HSF) ja Suomen E-jollaliitto. Pääyhteistyökumppaniksi kisoihin lähtee Škoda Suomi. Yhteistyö julkistettiin Alfons Håkans Hangon regatassa 8.7.2023.

Photo: Esko Tuomisto

Kansainvälinen E-jollaliitto (International Europe Class Union) on myöntänyt vuoden 2024 maailmanmestaruuskisat Suomeen, hankolaiselle pursiseuralle Hangö Segelförening (HSF). Kisat järjestetään yhteistyössä Suomen E-jollaliiton kanssa 23.7.-3.8.2024. Taustatukena toimivat Suomen Purjehdus ja Veneily (SPV) sekä International Europe Class Union (IECU).

”On hienoa saada kansainvälisesti arvostettu ja kovatasoinen purjehduskilpailu Hankoon, jossa on vahvat purjehdusperinteet sekä osaamista näin mittavan tapahtuman järjestämiseksi. Kaupunki täyttää ensi vuonna 150 vuotta, joten MM-kisat ovat myös osa kaupungin juhlavuotta”, kommodori Mikael Lindqvist pursiseura HSF:stä kertoo.

”Škoda Suomen kanssa julkistetun yhteistyön kautta E-jollaliitto haluaa edistää yhteisiä päämääriämme: nuorison kehittävän harrastuksen tukemista ympäristöarvoja kunnioittavalla tavalla. Yhteistyö mahdollistaa kovatasoisen urheiluelämyksen nuorille purjehtijoillemme sekä kansainvälisille vieraillemme uniikissa Hangon ympäristössä. Tämä on merkittävää koko purjehdusurheilun kannalta”, Juha K. Laurila Suomen E-jollaliitosta sanoo.

Yhteiset arvot yhdistävät yhteistyökumppaneita

Purjehdukseen yhdistyy arvoja kuten lähes päästötön ja äänetön liikkuminen, vastuullisuus sekä ympäristön kunnioittaminen. Myös Škoda Auto on sitoutunut liiketoimintansa ympäristövaikutusten minimoimiseen. Yhtiön GreenFuture-strategian tavoitteisiin lukeutuvat ilmastonsuojelu ja vastuullisuus koko arvoketjussa sekä luonnon monimuotoisuuden tukeminen maailmanlaajuisesti. Tavoitteiden mukaisesti kaikki Škoda-autot valmistetaan hiilineutraalisti vuoteen 2030 mennessä.

”On ilo olla mukana maailmanmestaruuskisojen pääyhteistyökumppanina. Kisojen aikana kisaorganisaation käytössä on täyssähköisiä Škoda Enyaq iV -katumaastureita, jotka eivät tuota lainkaan paikallisia päästöjä ja jotka toimitetaan asiakkaille jo nyt hiilineutraalisti. Meitä yhdistää myös nuorten purjehtijoiden unelmien tukeminen sekä reittien tarjoaminen tulevaisuuteen”, Škodan maahantuojana toimivan Helkama-Auton Oy:n toimitusjohtaja Maija Koskela sanoo.

Teknisesti haastava Europe Class kasvattaa huippupurjehtijoita

Europe Class -maailmanmestaruudesta kisataan noin kahden viikon ajan. Ensimmäisellä viikolla purjehditaan Open Week, jolloin ne purjehtijat, joita ei valittu kansallisen karsinnan kautta, voivat kilpailla paikasta seuraavalla viikolla purjehdittavaan MM-kisaan. Hankoon on odotettavissa jopa 150 purjehtijaa yli kymmenestä maasta.

Europe Class on kansainvälisesti arvostettu kevytveneluokka, jossa purjehditaan niin juniori-, seniori- kuin masters-tasolla. Suomessa on tällä hetkellä noin 40 aktiivisesti kilpailevaa E-jollapurjehtijaa ikäluokassa 15-50 vuotta. E-jolla on ollut olympialuokka vuoteen 2004 asti. Monet suomalaiset huippupurjehtijat, kuten Sari Multala, Thomas Johansson, Kaarle Tapper ja Oskari Muhonen ovat aloittaneet uransa tässä teknisesti vaativassa luokassa.

Lisätietoja

Mikael Lindqvist, kommodori
Hangö Segelförening (HSF)
puh. +358 40 568 7745
mikael.lindqvist@pp1.inet.fi

Juha K. Laurila
Suomen E-jollaliitto
puh. +358 50 483 6348
juha.laurila@espoonpursiseura.fi

Kari Aalo, viestintäpäällikkö
Helkama-Auto Oy, Škoda Suomi
puh. +358 41 546 6006
kari.aalo@skoda.fi

 

Helkama-Auto Oy on toiminut Škoda-autojen maahantuojana vuodesta 1947. Pitkän yhteistyön myötä Helkama-Auto on Škoda Auton pitkäaikaisin maahantuojayhteistyökumppani. Suomessa myytäviä Škoda-malleja ovat täyssähkökatumaasturit Enyaq iV ja Enyaq Coupé iV sekä polttomoottorimallit Kodiaq, Karoq, Kamiq, Superb, Octavia, Scala ja Fabia. www.skoda.fi

E-jollaliitto (Europe Class Finland (ECF) on E-jollien kansallinen luokkaliitto, joka edistää luokan purjehdusurheilua monin eri tavoin yhdessä kansallisen lajiliiton (Suomen Purjehdus ja Veneily), pursiseurojen ja kansainvälisen E-jollien luokkaliiton (International Europe Class Union, IECU) kanssa. Kansallisen ranking-sarjan osallistujamäärällä mitattuna E-jolla on Suomen aktiivisin lapsuusiän jälkeinen kevytveneluokka. Lue lisää www.europeclass.fi

Hangö Segelförening (HSF) on vuonna 1906 perustettu pursiseura, jonka toiminnan pääpaino on ollut alusta asti kilpailupurjehduksessa. Pursiseuralla on vahvaa asiantuntemusta suurten kansallisten ja kansainvälisten tapahtumien järjestämisessä eri veneluokissa vuosien kokemuksella.

 


19.1.2023

Europe Class -purjehduksen MM-kisat Hankoon 2024

Kansainvälinen E-jollaliitto (International Europe Class Union) on päättänyt myöntää vuoden 2024 maailmanmestaruuskisat Suomeen, hankolaiselle pursiseuralle Hangö Segelförening (HSF). Kisat järjestetään 23.7.-3.8.2024.

Maailmanmestaruuskisoja purjehditaan noin kahden viikon ajan. Ensimmäisellä viikolla purjehditaan Open Week, jolloin ne purjehtijat, joita ei ole valittu kansallisen karsinnan kautta, voivat kilpailla paikasta itse MM-kisassa, joka purjehditaan toisella viikolla. Hangon MM-kisoihin on odotettavissa jopa 150 purjehtijaa yli kymmenestä maasta.

HSF:n kommodori Mikael Lindqvist on tyytyväinen kansainvälisen liiton päätökseen. ”On hienoa saada tämä arvostettu purjehduskilpailu Suomeen ja Hankoon. Kaupunki täyttää 150 vuotta ja nämä MM-kisat tulevat olemaan osa kaupungin juhlavuotta,” hän iloitsee.

HSF toimii kisajärjestäjänä ja Suomen E-jollaliitto on mukana valmisteluissa.

Europe Class on kansainvälisesti arvostettu kevytveneluokka, jota purjehditaan niin juniori-, seniori- kuin masters-tasollakin. Suomessa on tällä hetkellä noin 40 aktiivista E-jollapurjehtijaa ikäluokassa 15-50. E-jolla on ollut olympialuokka vuoteen 2004 asti ja moni suomalainen huippupurjehtija, mm. Sari Multala, Tomas Johansson ja Oskari Muhonen, on nuorempana terävöittänyt taitojaan tässä teknisesti vaativassa luokassa.